Моніторинговий звіт за вересень 2022 року – Хмельницька область

Йде восьмий місяць війни. І хоч медіа Хмельниччини виходять у відносному тилу, війна не оминає область: повітряні тривоги, мобілізація, розгорнутий волонтерський рух, тисячі переселенців, чорні звістки з фронту про загибель земляків… Ці теми є ключовими в регіональній журналістиці. На друге місце виходить економіка та соціалка, зважаючи на економічну кризу в державі та передчуття непростої зими. В газетах переважають інформаційні жанри і, на жаль, проглядається помітна залежність від інформації пресслужб. Мало живої думки аудиторії (опитувань, інтерв’ю) та аналітики. Поступово в контент ЗМІ повертаються матеріали з ознаками замовності, іміджеві матеріали на підтримку місцевої влади. Локальні видання відчувають економічну кризу і це позначається на обсягах видань та накладах.

Моніторинговий звіт за вересень 2022 року – Дніпропетровська область

На сьогодні в медіапросторі Дніпропетровської області формується на загал об’єктивна картина того, що відбувається в регіоні. Друковані та онлайнові медіа, виконуючи передовсім свою інформаційну функцію, подають зважені за тональністю повідомлення, що відповідають вимогам воєнного часу. Разом з тим, не відходить на задній план і тематика, що забезпечує «соціально-терапевтичний» ефект. Медіа є добрими порадниками для своєї аудиторії: де емоційно відновитися після тривог, як підготуватися до зими, де отримати допомогу чи в який спосіб самому бути суспільно корисним. Серед новин є місце й повідомлення про досягнення школярів, спортсменів області, виставки, концерти, соціальні ініціативи, що справді єднають громади та надихають на перемогу.

Моніторинговий звіт за вересень 2022 року – Донецька область

П’ята цього року «хвиля» моніторингу регіональних онлайн-медіа Донеччини сюрпризів не принесла: і кількісно, і якісно місцевий контент зберігає свій стан, спричинений війною Росії проти України. Загалом все тематичне різноманіття регіональних медіа Донеччини зосереджено на проявах війни, тих чи інших. Наприклад, 31% повідомлень на сайтах – саме про її безпосередній перебіг, і 27% про життя в умовах війни, зокрема, про внутрішніх переселенців. Найякіснішими за оцінками донецької експертної групи є сайти «Вільного радіо», ІА «Вчасно» і «Сайт города Мариуполя», які не тільки інформують аудиторію, а і пропонують їй якісний аналіз, показові життєві історії та корисні алгоритми поведінки в умовах війни.

Моніторинговий звіт за вересень 2022 року – Одеська область

Для регіональних медіа Одещини у моніторинговий період найважливішою залишається тема експорту зерна з місцевих портів, до активного висвітлення якої долучається  переважна більшість медіа. Рівень дотримання стандартів – а, відповідно, якість інформаційного продукту, – надалі залишається на високих позиціях, як і в попередні 6 місяців. Також зберігається тенденція до мінімізації рівня «джинси» та неідентифікованого за джерелом контенту. Натомість тема війни поступово перетворилась на координати, в яких тепер протікає життя, хоча констатуємо, що дещо змінився ракурс подачі відповідних новин: у нинішній хвилі моніторингу помітно зросла увага до життя пересічних громадян в умовах війни та інтерес медіа до життя переміщених осіб. Загальна тональність публікацій теж дещо змінюється, зокрема маємо зростання позитиву та оптимізму.

Війна, кримінал, поради та оголошення – якими були тематичні пріоритети регіональних ЗМІ у серпні

У серпні війна залишилася пріоритетною темою тільки для українських онлайн-видань, у друкованих ЗМІ в лідерах категорія «інше» (поради, кросворди, привітання та ін.). До інших топ-тем увійшли життя місцевої громади, економіка та соціальна сфера у газетах, кримінал, життя місцевої громади та ВПО –  на сайтах. 

Джинса, передруки та віддалена робота через війну – з яких причин українські регіональні ЗМІ порушували стандарти?

Баланс думок та повнота були стандартами, яких українські регіональні ЗМІ дотримувалися у серпні найгірше. За якість публікацій як друковані, так і онлайн-ЗМІ отримали приблизно однакові бали (10,1 та 10,2 із 12 можливих). Щодо регіонів, то найкраща ситуація на Львівщині, найгірша – на Сумщині.  Стандарти, які порушуються найчастіше, та загальні оцінки майже не змінилися, якщо порівнювати із попереднім моніторингом – у червні 2022. Також зазначимо, що повномасштабне вторгнення рф не вплинуло на розподіл балів. Так само і в січні баланс думок та повнота були найбільш проблемними.

Пророцтва астрологів щодо закінчення війни та конкурси від депутатів – як джинсували українські регіональні медіа у серпні?

У регіональних медіа потроху оживає джинса, яка майже зникла у перший місяць повномасштабного вторгнення рф. Причинами появи цих текстів можемо вважати пожвавлення політичної боротьби як в Україні, так і в регіонах, а також, звісно, відсутню в деяких медіа культуру до чіткого відмежування журналістського та рекламного контенту. Форматами рекламних чи піар-текстів, замаскованих під журналістику, були дописи політиків із Фейсбуку, а також інформування про «благодійність» політиків та бізнесменів, які допомагали біженцям або ж організовували конкурси для дітей. Щодо неналежно-маркованої реклами, то медіа згадували як окремі підприємства, медичні послуги, так і різноманітні онлайн-казино, інтернет-магазини та їхній крам: блендери, персональні комп’ютери тощо. Для того, щоб приховати рекламу, використовувалися рубрики на кшталт «Новини компаній», «Прес-реліз», «Партнерський проект», «Промо» або ж просто літера «р». Видання вміщували необроблені матеріали пресслужб та установ, через це на шпальтах та в онлайні експерти фіксували офіціоз. Кількість маніпулятивних текстів у регіональних медіа поки що незначна: 3-5% Також були зафіксовані одиничні тексти із проросійськими меседжами та фейки.