Моніторинговий звіт за вересень 2023 року – Дніпропетровська область

На тижні актуальними були такі теми: підготовка енергетичної та іншої інфраструктури до зими, зокрема, у світлі високої ймовірності повторення російських терористичних атак на її об’єкти; допомога Силам оборони від громад області; робота правоохоронних органів з виявлення колаборантів і російських шпигунів; безперервні артилерійські обстріли окупантами  Нікопольщини; перемоги дніпровських спортсменів на світових загальних майданчиках. Експерти зауважують, що на тлі відсутності істотно значущих подій у житті громад області, суттєвий обсяг матеріалів знову склали повідомлення кримінальної тематики та про надзвичайні події. Їх загальний обсяг іноді утричі перевищує воєнну тематику, що може сформувати викривлене уявлення в аудиторії про реальну картину буття.

Моніторинговий звіт за вересень 2023 року – Сумська область

Сумські масмедіа досліджуваного періоду працюють у звичному режимі, показують щодення життя людей, які мешкають у їх громадах, як у контексті надто близької війни та постійних обстрілів, так і в показі намагання протистояти цій війні, ведучи, всупереч обставинам, нормальне життя. Тому фіксація традиційного ніби побуту, культурних заходів чи спортивних змагань із точки зору написання історії сучасності (а про це завдання масмедій говорять теоретики журналістики) набувають іншого, глибшого, ніж буденний, сенсу. Бо, власне, в цій буденності – прагнення людей жити у своїй країні; опиратися зазіханням ворога на нашу землю та на нашу незалежність; упевненість у тому, що життя повернеться на круги свої. Можна говорити про ті чи інші цифрові показники та їх коливання, проте найзначущішим є те, що всі видання в непростих умовах зберегли себе і виконують свої функції з інформування населення.

Тематичні пріоритети українських регіональних видань: офіціоз та оголошення беруть гору?

Тематичні пріоритети для українських регіональних ЗМІ залишаються незмінними уже протягом тривалого часу. Сайти найбільше писали про велику війну та кримінал, газети – вміщували різноманітну пресрелізово-розважальну суміш (категорія «інше») та публікації про життя місцевої громади. 

Щодо жанрів в газетах, то майже половину контенту складають інформаційні, на другому місці – реклама та оголошення, на третьому – розважальні матеріали та поради. За цими даними можна уявити зміст середньостатистичної регіональної газети: короткі повідомлення, як правило, на основі зведень місцевої влади, неналежно маркована реклама, кросворди, рецепти тощо.

Редакторську колонку – міському голові, привітання – депутатам. Як джинсували регіональні медіа у травні?

Кількість маніпулятивного контенту в регіональних медіа залишається поки що на низькому рівні. Більшість газет та онлайн-медіа не можуть відмовитися від офіціозу, кількість якого в середньому коливається на рівні 5 – 6%, та джинси, якої 2 – 3%. Неналежно маркованої реклами більше в газетах – 9%, на сайтах вона складає 1%. 

Щодо героїв джинси, то регіональні ЗМІ просували партію «Батьківщина», нардепів, міських голів, місцевих політиків та чиновників, а також бізнес. Деяким діячам навіть віддавали редакційні колонки або ж значну площу на першій шпальті. Також серед маніпулятивних матеріалів значна кількість публікацій із ознаками комерційної замовності, реклама інтернет-магазинів та послуг.

Чи цитують місцеві журналісти когось, крім влади? Про стандарти регіональних ЗМІ у травні 2023 року

Як правило, основним джерелом інформації для багатьох регіональних медіа виступає влада. Її представники можуть коментувати широку палітру тем: і спорт, і освіту, і посівну, і допомогу фронту. При цьому зазвичай ті, про кого влада розповідає, працівників медіа цікавлять мало. Деякі видання розповідають про заходи для студентів, але не питають студентів, чи ці заходи були їм важливі чи корисні. Пишуть про допомогу малозахищеним, але не цитують їх, не питають, чи справді ця допомога ефективна.   

Загалом якість українських регіональних ЗМІ під час повномасштабного вторгнення РФ залишається на середньому рівні, друковані видання мали 9,6 балів, онлайн – 9,5 (із 12 можливих). В інтернет-ЗМІ найгірше дотримувалися балансу думок та повноти, у газетах до цього додається ще й невідокремлення фактів від коментарів. Найвищі оцінки за стандарти отримали масмедіа Дніпропетровщини та Одещини.

Моніторинговий звіт за травень 2023 року – Закарпатська область

За цей період моніторингу у закарпатських друкованих медіа вдвічі поменшало джинси (у порівнянні з попереднім періодом), в онлайні дещо збільшилося. Проте, якщо у газетах більшість замовних матеріалів – це комерційна та політична джинса, офіціоз, неналежно маркована реклама, то сайти характеризуються комерційною джинсою. Варто зауважити, що у відсотковому значенні кількість використання замовних публікацій у закарпатських ЗМІ (як друкованих, так і онлайн) не перевищує 5%. Найкраще стандартів дотримувалося видання «Новини Закарпаття» (9,63). У закарпатських друкованих ЗМІ не було зафіксовано матеріалів з ознаками пропаганди та маніпуляцій, за винятком газети «РІО», де використовувались маніпулятивні методи. Публікації про війну складають 6%. Найбільше таких матеріалів у газеті «Новини Закарпаття» (інтерв’ю з військовим, мистецька акція на підтримку ЗСУ тощо). Видання майже не пишуть про культуру, за виключенням газети «Новини Закарпаття».

Моніторинговий звіт за травень 2023 року – Чернігівська область

Провідні чернігівські газети намагаються бути максимально наближеними до своїх читацьких аудиторій. Якщо тижневик «Сім днів» орієнтується на містян обласного центру, то, наприклад, «Вісник Ч» більше на читачів сільських громад. Це видно з пріоритетних тем та подачі матеріалів. Однак, це не повинно заважати дотриманню стандартів, зокрема балансу та неупередженості. Жанрова палітра газет є традиційною – інформаційні жанри, інтерв’ю та бліц-опитування переважають. Дефіцит аналітики.

Сайти Чернігова все ще  мають проблему з виробництвом власного контенту, в стрічках новин багато запозичень. А деякі з них, як Город cn. розміщує неформатний, газетний контент – статті з місцевих газет, які публікувались тижнем раніше. Це не робить їх привабливими для споживача новин. Все ж, сайти є джерелом оперативної щоденної інформації, яку вони надають чернігівцям. У травні сайти розмістили багато інформації про потреби військових та допомогу волонтерів, розповіді воїнів з «гарячих точок», про хід розмінування територій в області.