Редакторську колонку – міському голові, привітання – депутатам. Як джинсували регіональні медіа у травні?

Кількість маніпулятивного контенту в регіональних медіа залишається поки що на низькому рівні. Більшість газет та онлайн-медіа не можуть відмовитися від офіціозу, кількість якого в середньому коливається на рівні 5 – 6%, та джинси, якої 2 – 3%. Неналежно маркованої реклами більше в газетах – 9%, на сайтах вона складає 1%. 

Щодо героїв джинси, то регіональні ЗМІ просували партію «Батьківщина», нардепів, міських голів, місцевих політиків та чиновників, а також бізнес. Деяким діячам навіть віддавали редакційні колонки або ж значну площу на першій шпальті. Також серед маніпулятивних матеріалів значна кількість публікацій із ознаками комерційної замовності, реклама інтернет-магазинів та послуг.

Чи цитують місцеві журналісти когось, крім влади? Про стандарти регіональних ЗМІ у травні 2023 року

Як правило, основним джерелом інформації для багатьох регіональних медіа виступає влада. Її представники можуть коментувати широку палітру тем: і спорт, і освіту, і посівну, і допомогу фронту. При цьому зазвичай ті, про кого влада розповідає, працівників медіа цікавлять мало. Деякі видання розповідають про заходи для студентів, але не питають студентів, чи ці заходи були їм важливі чи корисні. Пишуть про допомогу малозахищеним, але не цитують їх, не питають, чи справді ця допомога ефективна.   

Загалом якість українських регіональних ЗМІ під час повномасштабного вторгнення РФ залишається на середньому рівні, друковані видання мали 9,6 балів, онлайн – 9,5 (із 12 можливих). В інтернет-ЗМІ найгірше дотримувалися балансу думок та повноти, у газетах до цього додається ще й невідокремлення фактів від коментарів. Найвищі оцінки за стандарти отримали масмедіа Дніпропетровщини та Одещини.

Моніторинговий звіт за травень 2023 року – Закарпатська область

За цей період моніторингу у закарпатських друкованих медіа вдвічі поменшало джинси (у порівнянні з попереднім періодом), в онлайні дещо збільшилося. Проте, якщо у газетах більшість замовних матеріалів – це комерційна та політична джинса, офіціоз, неналежно маркована реклама, то сайти характеризуються комерційною джинсою. Варто зауважити, що у відсотковому значенні кількість використання замовних публікацій у закарпатських ЗМІ (як друкованих, так і онлайн) не перевищує 5%. Найкраще стандартів дотримувалося видання «Новини Закарпаття» (9,63). У закарпатських друкованих ЗМІ не було зафіксовано матеріалів з ознаками пропаганди та маніпуляцій, за винятком газети «РІО», де використовувались маніпулятивні методи. Публікації про війну складають 6%. Найбільше таких матеріалів у газеті «Новини Закарпаття» (інтерв’ю з військовим, мистецька акція на підтримку ЗСУ тощо). Видання майже не пишуть про культуру, за виключенням газети «Новини Закарпаття».

Моніторинговий звіт за травень 2023 року – Чернігівська область

Провідні чернігівські газети намагаються бути максимально наближеними до своїх читацьких аудиторій. Якщо тижневик «Сім днів» орієнтується на містян обласного центру, то, наприклад, «Вісник Ч» більше на читачів сільських громад. Це видно з пріоритетних тем та подачі матеріалів. Однак, це не повинно заважати дотриманню стандартів, зокрема балансу та неупередженості. Жанрова палітра газет є традиційною – інформаційні жанри, інтерв’ю та бліц-опитування переважають. Дефіцит аналітики.

Сайти Чернігова все ще  мають проблему з виробництвом власного контенту, в стрічках новин багато запозичень. А деякі з них, як Город cn. розміщує неформатний, газетний контент – статті з місцевих газет, які публікувались тижнем раніше. Це не робить їх привабливими для споживача новин. Все ж, сайти є джерелом оперативної щоденної інформації, яку вони надають чернігівцям. У травні сайти розмістили багато інформації про потреби військових та допомогу волонтерів, розповіді воїнів з «гарячих точок», про хід розмінування територій в області.

Моніторинговий звіт за травень 2023 року – Одеська область

Ця хвиля моніторингу регіональних медіа Одещини засвідчила, що тематика війни та бойових дій поступово зникає зі шпальт друкованих медіа, залишаючись лише контекстом оприлюднюваних фактів, натомість в онлайн сегменті вона зберігає позиції визначального тематичного пріоритету. Тематика криміналу та діяльності  правоохоронних органів для онлайн медіа стає ще більш привабливою, хоч і раніше вона перебувала в ТОПі, але тепер, окрім новітніх, доданих війною тем щодо ухилянтів та колаборантів, повертається звична побутова кримінальна тематика.  

Моніторинговий звіт за травень 2023 року – Донецька область

Загальні тенденції в медіа Донецької області залишаються без змін: в тематиці домінує війна та її наслідки для цивільних, власного контенту бракує, запозичень з офіційних джерел (зокрема, релізів поліції та прокуратури) навпаки забагато.

Моніторинговий звіт за травень 2023 року – Полтавська область

Неналежно маркована реклама та офіціоз залишаються найбільш проблемними для регіональних медіа Полтавщини. У газетах 8,3% немаркованої реклами, на сайтах – 16,9% офіціозу (рекордний показник за останній час). Джинси не так багато, але все ж її вмістили усі аналізовані видання. Така ситуація вплинула й на зниження оцінок за професійні стандарти. Баланс думок, повнота, відокремлення фактів від коментарів страждали найбільше. Найкраща оцінка за стандарти у газети «Вечірня Полтава» – 9,88.
На сайтах майже не представлено життя на новому місці внутрішньо переміщених через велику війну осіб.  У виданні  «Коло» матеріалів з цієї тематики усього два, у виданні «Полтавщина» – жодного з тих, що потрапили у вибірку за охоплений моніторингом період. Це при тому, що Полтавська область прихистила щонайменше 190-200 тис. внутрішніх переселенців.