Моніторинговий звіт за січень-лютий 2020 року – Дніпропетровська область

Комунікація

За період з 27 січня по 2 лютого 2020 року експертна група ІДПО в Дніпрі дослідила контент чотирьох реформованих друкованих видань у Дніпропетровській області та їхніх Інтернет-сайтів – «Наше місто» (м.Дніпро), http://nashemisto.dp.ua/; «Степова зоря» (м.Петропавлівка), https://petropavlivka.city/; «Вісті Тернівки» (м.Тернівка), http://vistiternivki.com.ua/; «Червоний гірник» (м.Кривий Ріг), http://girnyk.com.ua/.

Загалом було оцінено 190 публікацій в друкованих виданнях та 186 матеріалів, оприлюднених протягом звітного періоду на сайтах.

Друковані видання

Загальне враження про кожне окреме видання таке. Дніпровська газета «Наше місто» зберігає свою прихильність до місцевої тематики – життя громади є тут провідною тематичною лінією. Загалом газета має збалансовану позицію за віссю «Міська влада – громада». «Перших осіб міста» дають як живих людей з їх живою реакцією на події, людей, проблеми. Експерти також відзначають великий обсяг формально власних матеріалів на основі дописів у соцмережах, розміщених на Інтернет-ресурсі цього видання http://nashemisto.dp.ua/. Тобто, сайт стає у цьому разі суто ретранслятором низки суб’єктивних думок.

Міська газета Кривого Рогу «Червоний гірник», яка виходить двічі на тиждень, цього разу вівторковий номер випустила збільшеним обсягом – 44 шпальти (зазвичай 8). Формат було змінено, вочевидь, задля оприлюднення офіційних звітів Криворізького міського голови та виконавчих органів міськради. «Спецдодаток» зайняв понад 90% газетної площі. Проте, ніде не зазначено, що інформація розміщена «на підставі угоди про висвітлення діяльності», як передбачено законодавством. Разом з тим, якщо взяти до уваги інші номери, на шпальтах видання приділяється немало уваги місцевій проблематиці. 

Тижневик «Степова зоря», на думку експертів, доволі успішно тримає нішу локальної газети у Петропавлівському районі та намагається розширити сферу свого розповсюдження, позиціонуючись як «тижневик присамарського краю». «Петропавлівка. Сіті» https://petropavlivka.city/, на відміну від спорідненої газети, претендує на більшу масштабність і тематично виходить за межі району.

«Вісті Тернівки» є прикладом «традиційної» локальної газети. У її змістовному наповненні, стилі, жанровій палітрі після роздержавлення змін експерти практично не помічають. У виданні достатньо матеріалів, підготовлених не співробітниками редакції. Є необхідність рекомендувати колективу редакції звернути увагу на необхідність розвитку власних творчих навичок, вивчення досвіду колег. Сайт http://vistiternivki.com.ua/ є достатньо інформативним, проте значна частина матеріалів стосується подій поза межами міста.

Професійні стандарти

Середня оцінка за дотримання журналістських стандартів у  роздержавлених друкованих виданнях Дніпропетровської області – 8,23 бала (максимум – 12). 

Загальний бал за дотримання стандартів у газеті «Наше місто» – 8,94. Матеріали, які були опубліковані в газеті «Степова зоря», оцінено в 8,25 бала. «Вісті Тернівки» отримали 7,63 бала; «Червоний гірник» – 8,13 бали.

У загальному показнику газети отримали за «Відсутність мови ворожнечі» 1,98 бала; за «Доступність» – 1,88 бала. Найменшу оцінку видання мають за дотримання стандарту «Баланс думок» – 0,44 бала. 

У кожній газеті є публікації, де усіх базових стандартів журналістики дотримано. Для прикладу, це матеріали у «Нашому місті» (№5 від 30.01.2020): «Бъет – значит сядет!» (про насилля в сім’ї), «Операция “монетизация”» (про порядок надання пільг на сплату ЖКП), «Красивые даты и погода в доме»; «Невже Коханівський ФАП повторить долю клубу й дитсадка?» («Степова зоря», №5 від 30.01.2020); «В Тернівці 15 класів закрили на карантин» («Вісті Тернівки», №4 від 30.01.2020); «Оплата за тепло» та «”Курортний Кітч”, або Самоіронія врятує світ» («Червоний гірник», №8 від 30.01.2020).

Найнижчі бали, разом з тим, через відсутність балансу позицій, посилання на джерела інформації, відокремлення фактів від думок отримали випадково обрані інтерв’ю, життєві історії, поради лікарів тощо, тобто матеріали, що можуть бути суб’єктивними, але які за методологією моніторингу також оцінюються на дотримання базових стандартів журналістики.

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали

За результатами оцінювання незалежними експертами ІДПО тижневого контенту чотирьох газет Дніпропетровщини, зі 166 проаналізованих на замовність матеріалів 5 мають ознаки комерційної або політичної «джинси». 

Так, в рубриці «Абзац из Facebook» («Наше місто») надруковано 2 публікації на основі дописів у соцмережі, в яких відсутня зрозуміла суспільнозначуща новина: «О том, что сейчас нужно стране» (роздуми голови Дніпровської міськради Бориса Філатова) та «О шпаргалке для президента» (пост Дмитра Чекалкіна). За критеріями оцінки матеріалів, що мають ознаки замовності, експерти віднесли такі до політичної «джинси». 

                                                      «Наше місто», №5 від 30.01.2020р.

Ще 3 матеріали («Таксист, который угощает виски»; «Новий енергоофіс для клієнтів YASNO»; «”Дніпрогаз” нагадує про зміни в оплаті послуг з доставки газу»), які також були опубліковані в газеті «Наше місто», – до комерційної.

На шпальтах трьох інших видань «джинси» не виявлено.

Натомість цього тижня значну кількість матеріалів (54!) експерти віднесли до категорії протокольно-офіційних – це звіти органів влади про свою діяльність, офіційні оголошення про прийом громадян, про роботу гарячих ліній державних структур, депутатів, зустрічі з виборцями, депутатську роботу тощо. 

Зокрема, 56,1% контенту двох номерів газети «Червоний гірник», які вийшли в моніторинговий період (а це 46 матеріалів), – «офіціоз». Вівторковий номер від 28 лютого 2020р. був надрукований на 44 шпальтах. З них 40 сторінок зайняли офіційні звіти Криворізького міського голови та виконавчих органів міськради. 

«Червоний гірник» №7 від 28.01.2020р.

«Вісті Тернівки» вмістили 7 матеріалів «протокольно-офіційного» змісту, «Наше місто» – 1. «Степова зоря» – жодного. 

Згідно з висновками експертів щодо наявності матеріалів із ознаками замовності, а також з урахуванням результатів «перехресного» оцінювання Чернівецькою експертною групою, середній відсоток виявленої «джинси» склав 2,9%. Протокольно-офіційна інформація становить 28,6% загального контенту. 

Неналежно маркованих матеріалів (таких матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам українського законодавства) в друкованих ЗМІ протягом періоду, що оцінювався, виявлено в загальному контенті 5,0%. Це, переважно, концертні афіші та приватні оголошення.

Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації)

В газеті «Вісті Тернівки» (№4 від 30.01.2020) надруковано матеріал «Терновчане отпраздновали День студента». Оцінка матеріалу може бути дискусійною, проте експерти виходили з того, що в Україні День студента відзначається 17 листопада. Відзначати День студента у Тетянин день 25 січня є російською традицією, пов’язаною із заснуванням Московського університету. Ініціатива влаштувати святкування належала місцевому гірничому ліцею і засвідчила відсутність прискіпливого вивчення першоджерел таких свят їх організаторами. Але редакція газети опублікувала відповідний матеріал. Тому цей текст за критеріями Методології оцінювання експерти віднесли до категорії «Присутність проросійських меседжів».

                                                                         «Вісті Тернівки», №4 від 30.01.2020р.

Теми, жанри, тональність, походження

Теми

26% усього проаналізованого контенту належить темі «Місцеве самоврядування/децентралізація/реформи на місцевому рівні». Такий показник маємо, знову ж таки, через високий відсоток «офіціозу».

25% від загального числа газетних публікацій займають матеріали, які віднесені до категорії «Інше».

14% текстів присвячені висвітленню життя місцевої громади. Темі охорони здоров’я і соціальним проблемам – 12%. 5% матеріалів стосуються економіки, тарифів, оподаткування. По 4% отримали теми «Кримінал», «Культура» та «Спорт». По 2% – «Освіта», «Історія», «Політика».

На тему «АТО / воїни й добровольці» протягом періоду, що моніторився, написали «Степова зоря» («Позивний – Мирослава Мирна», історія жінки-учасниці АТО) і «Наше місто» («Давайте поддержим Дмитрия Евсеева! Герою АТО нужны деньги на дорогую операцию»).

                                                                        «Степова зоря», №5 від 30.01.2020р.

      «Наше місто», №5 від 30.01.2020р.

Жанри матеріалів. 

36% дослідженого контенту друкованих видань – це новини, замітки, короткі повідомлення. Інформаційний жанр переважає в усіх чотирьох газетах. 30% матеріалу віднесено до категорії «Інше». 

Інші жанри зустрічаються не у всіх газетах. Зокрема, публікації офіційно-ділового стилю, що не були опрацьовані журналістами і мають відповідні підписи виконавців, друкували «Вісті Тернівки» (7 матеріалів) і «Червоний гірник» (39 матеріалів). Показник так званого «паркету» -– 24%. 

Цього тижня «Інтерв’ю» (4%) є в трьох газетах, окрім «Червоного гірника».  4 аналітичні кореспонденції (2%) – лише в «Нашому місті». «Авторська колонка» (2%) – у «Вістях Тернівки» і «Нашому місті». Художній жанр (2%) представлений у «Степовій зорі» і «Нашомі місті» (2 і 1 матеріал відповідно). Звернення читачів – 1% (1 публікація у «Степовій зорі»).

Газети зовсім не публікували аналітичних статей, журналістських розслідувань, рецензій.

Щодо походження матеріалів, 38% дослідженого контенту – власні матеріали. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 48%. Не ідентифікованих – 13%.

Тональність оприлюдненої друкованими ЗМІ інформації переважно нейтрального характеру – 92% оглянутого контенту. Позитивна зауважена у 8% газетних публікацій. «Негативу» не зафіксовано.

«Тематика видання «Степової зорі» безпосередньо стосується життя місцевої громади, тут не роблять спроб коментувати події «світового масштабу» і така позиція, очевидно має імпонувати читачеві. За нашими оцінками, половина матеріалів аналізованого випуску – те, що називається, про людей і для людей. Читачі мають слово для відстоювання своїх інтересів на сторінках газети, видання пише про учасницю АТО, про ювілей місцевої «зірки естради», подає спогади про студентську юність і публікує листи, – коментує Валерій Дрешпак. – Також відзначив би й наявність унікального жанру як некролог. Співчуття публікують усі, а от некролог як добре слово про просту людину, котра жила поряд, пишуть і подають рідко. Робота місцевого самоврядування висвітлюється збалансовано – очільники місцевих громад у відносинах з громадянами представлені як справжні партнери, жоден з яких не «тягне на себе ковдру слави». Газета ініціює і контролює вирішення значущих для сіл району проблем».

Провідна тематика газети «Вісті Тернівки», як зазначають експерти ІДПО, також відповідає їх цільовій аудиторії – соціальна сфера, місцева інфраструктура, громада. Цього тижня найбільше матеріалів було саме з висвітлення «Соціальних питань / охорони здоров’я» – 8 з 26 публікацій. Хвиля моніторингу припала на такий період, коли зростає захворюваність на ГРВІ, грип: «Занедужали – мерщій до лікаря!»; «В аеропорту та на залізничному вокзалі Дніпра встановлять тепловізори для перевірки температури пасажирів»; «В Тернівці 15 класів закрили на карантин»; «Мешканцям Дніпропетровщини нагадали, як не захворіти взимку». Газета публікує роз’яснення спеціаліста щодо порядку стягнення аліментів («Мінімальний розмір аліментів на одну дитину збільшився»), спростовує чутки про закриття підрозділів місцевого медзакладу («Центральна міська лікарня Тернівки оптимізується: чи закриють гінекологію та педіатрію?») та інші.

«Відзначу увагу авторів «Нашого міста» до соціальних проектів локального рівня, постатей пересічних містян, розповіді про які чи не найяскравіше розкривають тематику життя громади: «Кошкин дом» про чоловіків, які майструють і встановлюють житло для вуличних кішок і собак, «Таксист, который угощает виски» про те, як чоловік знайшов себе у новій для нього професії. Тематика місцевого самоврядування представлена у трьох коротких повідомленнях муніципального Dnipro-TV, а також у матеріалі за матеріалами прес-конференції заступника міського голови. У цілому газета має збалансовану позицію за віссю «Міська влада – громада»», – додає Валерій Дрешпак.

Багато інформації про діяльність органів місцевої влади, міського голови публікує криворізький «Червоний гірник» Проте слід зауважити, що чимало таких матеріалів подано не у вигляді сухих прес-релізів, а підготовлені штатними журналістами, відповідно, краще сприймаються читацькою аудиторією. Видання також приділяє немало уваги місцевій проблематиці. Популярною є традиційна газетна рубрика «Як не знаю – запитаю, а як знаю – відповім»: журналіст відділу соціально-побутових питань редакції надає відповіді на житлово-комунальні запитання, що надходять до редакції від читачів. 

Сайти

Загальний бал дотримання журналістських стандартів на сайтах  – 7,36 бала з 12.

Сайти газет «Степова зоря» і «Вісті Тернівки» розміщують переважно матеріали, які були опубліковані у відповідних друкованих виданнях. Оцінки за дотримання журналістських стандартів цими ЗМІ (газетами та їх сайтами) майже однакові: сайт «Петропавлівка.city» має 8,25 бала (газета «Степова зоря» – 8,25); Інтернет-видання «Вісті Тернівки» – 7,81 бала (газета – 7,63).

Контент сайтів «Наше місто» та «Червоний гірник» відрізняється від газетного наповнення і за змістом, і за кількістю публікацій. Загальний бал з дотримання стандартів нижчий, ніж у друкованих видань: оцінка «професійності» сайту «Наше місто» – 7,13 бала, онлайн-ресурсу «Червоний гірник» – 6,25 бала. 

Відсутність балансу думок спостерігається і на сайтах реформованих видань. У загальному показнику оцінка дотримання цього стандарту – 0,20 бала. З чотирьох електронних ресурсів найкраще балансу позицій дотримано на сайті «Петропавлівка.city» (в 6 із 16 оцінених матеріалів). На сайті «Наше місто» усього одну публікацію можна вважати збалансованою, в «Червоному гірнику» – дві.

«Щодо матеріалів сайту «Наше місто», то слід акцентувати на великому обсязі формально власних матеріалів на основі дописів у Фейсбук, що публікуються з незначним опрацюванням, не подаються альтернативні позиції, немає відокремлення фактів від думок», – коментує отриманий результат експерт Валерій Дрешпак. 

Більшість інформації, поданої на сайті «Червоний гірник», про ДТП, кримінал, катастрофи. Інколи журналісти нехтують дотриманням стандартів при підготовці матеріалів. Трапляються тексти, які не містять посилань на джерела. Інформація настільки неповна, що не зовсім зрозуміло, кому вона має бути цікавою і чому редакція її публікує. 

Для прикладу, http://girnyk.com.ua/news/v-kryvom-roge-legkovushka-perevernulas-y-vyletela-na-obochynu

В Кривом Роге легковушка перевернулась и вылетела на обочину

28.01.2020, Події

Днём 27 января в Кривом Роге произошла авария. В Саксаганском районе автомобиль Mazda вылетел на обочину и перевернулся на крышу.

Легковушка ехала по улице Павла Глазового в сторону Быкова. Точные причины аварии неизвестны. По предварительной информации, водитель не справился с управлением и вылетел на обочину, перевернувшись на крышу.

Mazda получила повреждения капота и бампера, выбито заднее стекло. Также у легковушки помята крыша. Информации о пострадавших пока нет.

Источник: https://one.kr.ua/news/26903

http://girnyk.com.ua/news/zabyl-postavyt-na-ruchnyk-v-kryvom-roge-stolknulys-marshrutka-y-avtomobyl-ohrannogo-agentstva

Забыл поставить на ручник: в Кривом Роге столкнулись маршрутка и автомобиль охранного агентства

29.01.2020, Події

Столкновение произошло вечером 28 января на улице Волгоградской. По словам очевидцев, автомобиль охранного агентства и микроавтобус слегка поцарапали друг друга. Но маршрутка покатилась и снова ударила легковушку.

Столкновение произошло около 19:40 на улице Волгоградской. Автомобили двигались со стороны 95-го квартала в направлении улицы Владимира Великого. Как сообщают очевидцы, автомобили слегка поцарапали друг друга. После этого остановились, чтобы оценить степень повреждений. Со слов свидетелей, выйдя из маршрутки, шофёр забыл поставить автомобиль на ручник, после чего тот покатился и врезался в стоящую перед ней легковушку охранного агентства.

Источник: https://one.kr.ua/news/26930

Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали

Середній відсоток матеріалів з ознаками замовності серед публікацій чотирьох онлайн-видань становить 5,9% від загального контенту. Зі 176 проаналізованих публікацій 7 мають ознаки політичної «джинси», 3 – комерційної.

Головні «герої» політичної «джинси» на сайтах – очільники міст, їхні заступники, народні депутати та політики. 

Відсоток «офіціозу»6,2% (11 публікацій: 5 на сайті «Вісті Тернівки» і 6 – «Червоний гірник»).

Неналежно маркованих матеріалів серед проаналізованого контенту експерти не зафіксували.

Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків в електронних ЗМІ Дніпропетровської області не виявлено.

Теми, тональність, походження

Щодо тематичних пріоритетів Інтернет-видань, які досліджувались. Лідирує кримінальна тематика – майже чверть контенту, 24%. Другу сходинку посідає висвітлення життя місцевої громади – 18%. Соціальна проблематика – 14%. Надзвичайним ситуаціям відвели 8% матеріалів, місцевому самоврядуванню – 7%, політиці і економіці – по 5%. Спортивні події висвітлювали лише на сайті «Червоний гірник» (3%). Про освіту (також 3%) цього тижня писали усі 4 ЗМІ. 

Тематика, що відображає проблеми, пов’язані з війною і подіями Операції об’єднаних сил, відображена у 3 публікаціях (2% контенту). 3 матеріали (2%) на тему «Історія, краєзнавство». По 1% мають теми «Культура» та «Зовнішня політика». Зовсім не писали сайти про життя переселенців, а також про корупцію.

Інформація, яку віднесли до розділу «Інше» (10%), містив лише один з чотирьох сайтів – «Наше місто». 

Тональність оприлюдненої сайтами інформації – переважно нейтрального характеру (91%). Відсоток «позитиву» – 6%, «негативу» – 3%. Негативне враження лишають матеріали (кримінал, ДПТ, катастрофи), розміщені на сайті газети «Червоний гірник». 

Щодо походження матеріалів, то 61% інформації на сайтах мають авторів. Найбільше авторських матеріалів має «Наше місто» (93 зі 100). Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 18%. Не ідентифікованих матеріалів – 22%. 

«Якщо раніше, під час попередніх аналізів контенту роздержавлених ЗМІ, мова йшла про «пресрелізм» як «хворобу» редакцій, то тепер наш моніторинг і дослідження колег з інших медіа-експертних організацій (ІМІ) дійсно свідчать про «нетизм» – засилля некритично поданого мережевого контенту, – резюмує Валерій Дрешпак. – На сайті «Наше місто» багато матеріалів з-поза меж міста, у тому числі таких, що стосуються життя громад інших населених пунктів Дніпропетровщини та Запорізької області. Тематична палітра цього сайту не відрізняється від загальної тенденції, що зафіксована за увесь час проведення моніторингів місцевих Інтернет-медіа: на першій позиції – кримінал, ДТП та надзвичайні події, а далі вже – життя місцевої громади. При цьому окремі повідомлення «про тих, хто живе поряд» (наприклад, «Голос країни-2020»: кудряшка из Днепра покорила Потапа и Настю на отборе», «Лепнина с «позолотой» и панно с пальмами: пенсіонер превратил подъезд в дворцовые палаты», «В Дніпре установят 10 красочных будок для бездомных собак») губляться у загальній масі інформації».

Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри публічного управління та митного адміністрування Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, журналістки, члена НСЖУ.  

Просимо взяти до уваги!

Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації  http://idpo.org.ua/reports

Контакти:

координатор проекту
Наталя Назарова
050 919 84 79
Natalka.nazarova@gmail.com 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *