Друковані та онлайнові видання Дніпропетровщини орієнтовані у першу чергу на місцевого читача (повідомляли про те, де і коли ВПО та постраждалі внаслідок обстрілів можуть отримати допомогу, подати заявку на фінансову підтримку тощо), дбають про якісний місцевий контент – дотримуються професійних стандартів на хорошому рівні, спростовують фейки, виконуючи передовсім свою інформаційну функцію. Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків за період моніторингу на інформаційних сайтах Дніпропетровської області не виявлені. На думку експертів, варто рекомендувати редакціям газет розширювати палітру аналітичних жанрів, використовувати для ілюстрування публікацій аналітичну інфографіку.
У травні 2023 року експертна група ІДПО з Дніпра дослідила контент таких провідних медіа Дніпропетровщини: газети «Наше місто» (м.Дніпро) № 21 від 25.05.2023р., «Берег надій» (м.Синельникове) № 20 від 18.05.2023р. та № 21 від 25.05.2023р.; інформаційні веб-сайти «Нікополь.Інформатор» https://nikopol.informator.ua (м.Нікополь), «Павлоград.dp.ua» https://new.xn--80aafeg3bveo.dp.ua (м.Павлоград), Gorod.dp.ua https://gorod.dp.ua (м.Дніпро), «Днепр вечерний» https://dv-gazeta.info/ (Дніпро), «Sobitie» https://sobitie.com.ua/ (м.Кам’янське), KRIVBASS.CITY http://krivbass.city/ (м.Кривий Ріг).
Моніторинговий період – 22 – 28 травня. Через недостатню кількість публікацій для дослідження, було проаналізовано додатково номер газети «Берег надій» та контент сайту Павлоград.dp.ua» за попередній тиждень.
Загалом протягом моніторингової хвилі оцінено 127 публікацій в друкованих виданнях і 543 матеріали, оприлюднені в онлайнових медіа (усього 670).
Загальний висновок за результатами моніторингу
Трагічні події тижня, що перемежовувалися з повсякденними турботами, визначили тематику та загальну тональність публікацій дніпровських медіа. Дві ракетні атаки по області з жертвами та серйозними руйнуваннями, у містах області почали підготовку комунального господарства до зими, як сумні, так і оптимістичні новини надходили з фронту – такі знакові події відбувалися протягом цього моніторингового періоду у Дніпропетровській області. Крім того, писали про те, що Укрзалізниця поновлює деякі рейси, тестує жіночі купе, Укрпошта більше не відправлятиме бандеролі, а ПЦУ переходить на Григоріанський календар і пропонує українським християнам відзначати релігійні свята по-новому. Усі ці події різною мірою висвітлювали аналізовані локальні медіа, формуючи у такий спосіб тематичне інформаційне наповнення регіону в цілому і окремо по кожному виданню.
ДРУКОВАНІ МЕДІА
Професійні стандарти
У травні 2023 року середній показник дотримання стандартів професійної журналістики у двох досліджених друкованих виданнях регіону – 10,91 бала з 12 максимально можливих. Така досить висока оцінка утримується протягом кількох хвиль моніторингу (11,09 бала у січні; 10,97 бала в березні 2023 року).
Обидві проаналізовані газети пропонують читачам достатньо якісний медіаконтент. Так, згідно з висновками експертів, за дотримання журналістських стандартів «Наше місто» отримало 10,94 бала, а синельниківське видання «Берег надій» – 10,88 бала (максимум – 12 балів).
Щодо загального рівня якості контенту друкованих видань регіону висновки такі. В цілому інформацію подано вичерпно (1,91 бала з 2 можливих), доступною мовою (1,97), без образливих дискримінаційних висловлювань (2,00), факти і думки зазвичай розмежовані (1,97). Видання посилаються на джерела інформації (1,88 бала).
Неупередженість та баланс думок проаналізованих газетних текстів сягає рівня в 1,19 бала при максимальній оцінці – 2. Цей показник професійності є найнижчим серед інших, втім, вищий ніж попередньої моніторингової хвилі – у березні 2023 року (1,06). Друковані видання намагаються висвітлювати події різнобічно, подаючи коментарі чи думки не тільки однієї особи. Авторські матеріали отримали вищі бали, що свідчить про те, що журналісти відібраних до аналізу друкованих видань дотримуються базових професійних стандартів.
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
У травні 2023 року було проаналізовано на замовність 108 матеріалів у двох друкованих виданнях Дніпропетровщини. За результатами перехресного моніторингу двох експертних груп – дніпровської та полтавської – середній відсоток матеріалів із ознаками замовності склав 2,0% від загального обсягу проаналізованого контенту. Показник вищий, ніж у березні 2023 року (0,9%), проте нижчий, ніж у січні 2023р (3,4%) чи серпні 2022-го (4,3%).
Так, в газеті «Наше місто» протягом періоду моніторингу замовних текстів знову не зафіксовано. У «Березі надій» в обох номерах – від 18.05.2023р. та 25.05.2023р. – публікувались матеріали, підготовлені пресслужбою ДОО ВО «Батьківщина». Тексти містять ознаки політичної реклами.
«Берег надій», 18.05.2023р.
«Берег надій», 25.05.2023р.
Частка матеріалів офіційно-протокольного характеру – 4,7% від загальної кількості публікацій (3,5% у березні 2023р. та 7,9% у січні 2023р.). А саме, 5 текстів в «Березі надій» і 1 в «Нашому місті» підготовлені не журналістами редакцій, а прес-службами державних установ.
5 матеріалів (що складає 3,9% проаналізованого контенту двох друкованих видань) в газеті «Наше місто» віднесено до неналежно маркованих матеріалів (матеріалів рекламного характеру, маркування яких не відповідає вимогам українського законодавства).
Матеріали з ознаками пропаганди та маніпуляцій (пропаганда, проросійські приховані маніпулятивні меседжі, інші фейки та провокації) серед контенту досліджених друкованих видань Дніпропетровської області не виявлені.
Теми, жанри, тональність, походження
Теми
Тематичні пріоритети в «Нашому місті» і у «Березі надій» дещо відрізняються.
Зокрема, у проаналізованому випуску дніпровської газети «Наше місто» від 25.05.2023р. теми війни стосувалося більш як чверть повідомлень (12 матеріалів із 40).
Така ж кількість матеріалів (12) була присвячена і життю громади, інфраструктурі та соціальній сфері на місцевому рівні. І слід відзначити як позитивний приклад, що за таких умов редакція намагається привернути увагу читачів до позитивних «мирних» аспектів життя в місті, яке останнім часом потерпає від повітряних атак ворога. Матеріали «Мрія Валерії із Бахмута здійснилася у Дніпрі», «Приднепровск засияет огнями», «Теплосети готовят к зиме», на думку дніпровських експертів, є достатньо якісними і до того ж мають позитивну тональність, що дуже важливо для досягнення своєрідного терапевтичного ефекту.
«Наше місто», 25.05.2023р.
8 повідомлень рекламного, розважального характеру, поради, прогнози тощо, опублікованих в газетному номері «Наше місто», що досліджувався цього разу, віднесено до категорії «Інше». Решта газетних матеріалів (8) – про вимушених переміщених осіб (1 текст), економіку/тарифи (2), зовнішню політику (2), історію (1) та соціальну сферу (2). І такий тематичний розподіл матеріалів у цьому виданні експерти відзначають вже вдруге.
Щодо «Берега надій», синельниківський тижневик у двох травневих випусках охопив усі теми. Більше писали про життя місцевої громади (16% контенту), економіку/сільське господарство (11%). Висвітлювали велику війну, соціальну тематику, ВПО, краєзнавство, діяльність правоохоронних органів, рятувальників та інші.
А в номері від 18.05.2023р. видання розповідає про життя Варварівського старостату, присвятивши цьому цілий газетний розворот. Це класична тематика сільської газети. Тут є і про село Варварівку («Дещо з історії»), і про проблеми селян («Поверніть нам пошту, аптеку та автобусне сполучення!»), і про людську долю («Життя не платівка, заново не перекрутиш»), і про місцеве фермерське господарство «А отам огірочки посіємо…»).
Загалом у друкованих медіа Дніпропетровщини протягом проаналізованого періоду висвітлювались усі теми. Топ-5 – «Інше» (26%), «Життя місцевої громади» (20%), «Велика війна» (13%), «Економіка» (9%), «Соціальна сфера» (8%).
Жанри матеріалів
Публікації інформаційних жанрів суттєво переважали у місцевій пресі за звітний період – 48% контенту. Матеріали в жанрі «Авторська колонка» (3% текстів), «Аналітика», а також звітна інформація державних установ (по 2%) також зустрічаються в обох газетах. Матеріали художньо-публіцістичних жанрів (11, що складає 9% загального контенту) публікувало видання «Берег надій», «Інтерв’ю / бліц-опитування» (2%) – «Наше місто». 1% – «Листи в редакцію, звернення читачів» – традиційний жанр для синельниківського тижневика.
Газета «Берег надій» порушує важливі для місцевої громади питання і тримає їх вирішення на контролі. Так, в номері від 18.05.2023р. редакція звернулась до селищного голови з проханням відремонтувати дорогу біля дитячого майданчика. Ця публікація викликала активне обговорення серед читачів на сторінці видання у соцмережі «Фейсбук». Вже у наступному випуску газети від 25.05.2023р. опублікували коментарі синельниківців стосовно стану дороги, пропозиції щодо можливості вирішення проблеми.
«Берег надій», 18.05.2023р.
«Берег надій», 25.05.2023р.
Не було протягом моніторингового періоду журналістських розслідувань (цей жанр і раніше не часто зустрічався в газетах) та рецензій. 33% «позажанрових» матеріалів віднесено до категорії «Інше».
Щодо тональності оприлюдненої друкованими ЗМІ інформації – 98% оглянутого контенту експерти визначили як нейтральний, 2% – позитив.
Щодо походження матеріалів, 30% дослідженого контенту – власні матеріали, підготовлені журналістами редакцій. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 32%. Не ідентифікованих за авторством публікацій – 38%.
Менше матеріалів без підпису – в «Нашому місті».
ОНЛАЙНОВІ МЕДІА
Професійні стандарти
У цілому онлайн видання Дніпропетровщини демонструють дотримання професійних стандартів на такому ж рівні, як і друковані. Результати аналізу шести відібраних для моніторингу сайтів такі. Середня оцінка за дотримання стандартів журналістики у травні 2023 року складає 10,83 бала із 12 максимально можливих (друковані медіа мають 10,91 бала).
Вищі бали серед сайтів отримали дніпровський міський «Gorod.dp.ua» (11,25), кам’янський сайт «Sobitie» (11,13) і криворізький «KRIVBASS.CITY» (11,00). «Днепр вечерний» – 10,69, «Павлоград.dp.ua» – 10,56, «Нікополь.Інформатор» – 10,38 бала.
Мова ворожнечі в онлайн-виданнях відсутня, факти від думок відокремлено (за ці стандарти отримали по 2 бали). Доступність викладу матеріалів – на рівні 1,97 бала. Не усі сайти посилались на джерела інформації – 1,88 бала (нижчий бал за достовірність у «Днепра вечернего» і «Нікополь.Інформатор» – по 1,69. У деяких повідомленнях бракувало повноти викладу – за цей стандарт 1,88 бала. «Баланс думок» лишається поки що найслабшим місцем локальних електронних медіа – 1,1 база з 2 максимальних.
На думку дніпровських експертів, заслуговує на увагу те, що онлайн-медіа Кам’янського «Sobitie» практично дотрималося всіх стандартів під час висвітлення тематики, пов’язаної з ворожими ударами по території Дніпропетровщини. Завдяки використанню гіперпосилань до матеріалів щодо фактів, які висвітлювалися, створених на основі різних джерел, додаванню змістовних фотоматеріалів, редакція забезпечила, зокрема, дотримання стандарту збалансованого подання інформації. Саме цього часто не вистачає місцевим медіа.
Експерти, відтак, позитивно відзначають у зв’язку з цим матеріали «Sobitie»: «Одна людина загинула та 15 поранено: про наслідки ракетного удару по медзакладу в Дніпрі повідомив Володимир Зеленський» (https://sobitie.com.ua/ukraine/viyna/odna-lyudyna-zahynula-ta-15-poraneno-pro-naslidky-raketnoho-udaru-po-medzakladu-v-dnipri), «Правоохоронці документують воєнні злочини рф у Нікополі, де внаслідок артобстрілу було пошкоджено будинки» (https://sobitie.com.ua/ukraine/viyna/pravookhorontsi-dokumentuyut-voyenni-zlochyny-rf-u-nikopoli-de-vnaslidok-artobstrilu-bulo), «Внаслідок ракетної атаки у Дніпрі зазнали пошкоджень стадіон та навчальні заклади» (https://sobitie.com.ua/ukraine/viyna/vnaslidok-raketnoyi-ataky-u-dnipri-zaznaly-poshkodzhen-stadion-ta-navchalni-zaklady).
Матеріали із ознаками замовності, пропаганди, проросійські меседжі, фейки, протокольно-офіційна інформація, неналежно марковані матеріали
У травні 2023 року було проаналізовано на замовність 529 текстів на шести сайтах регіону. Серед них 1 публікація має ознаки політичної «джинси» і 16 – комерційної.
Середній відсоток виявлених матеріалів із ознаками замовності становить 3,1% від загального контенту. Приблизно на такому ж рівні цей показник був зафіксований під час моніторингу у січні 2023 року (3,4%) та у вересні 2022 року (3,5%). У березні 2023 року середній відсоток замовних матеріалів був нижчий – 2,2%.
Сайт «Нікополь.Інформатор», як і дві попередні моніторингові хвилі, у січні та березні 2023 р., зовсім не вміщував замовних матеріалів. Інші п’ять видань публікували тексти, які відповідають критеріям замовності (відстоюють/просувають інтереси однієї сторони, чи сприяють реалізації товару/послуг).
Більше таких було зафіксовано на сайті «Днепр вечерний» – 1 матеріал як політично-замовний «Юлія Тимошенко: «Після Перемоги українці не мають права бути нещасними»» (https://dv-gazeta.info/dneprnews/yuliya-timoshenko-pislya-peremogi-ukrayintsi-ne-mayut-prava-buti-neshhasnimi.html) і 6 повідомлень комерційного характеру (пропозиції стосовно вибору крафтової упаковки для їжі, графинів, обладнання до мотоблоку, сумки-рюкзака, запрошення на відкриття ювелірного магазину, а також послуги з педіатрії одного медичного центру – за допомогою генератора випадкових чисел такі матеріали потрапили до аналізу. Тексти містять активні посилання на сайти продавців).
Сайт «Павлоград.dp.ua» цього разу вмістив 2 комерційних матеріали – «Отопление частного дома тепловым насосом: почему это выгодно и как выбрать необходимое устройство» (https://new.xn--80aafeg3bveo.dp.ua/95756/) та «Відновлюється обов’язкова повірка лічильників: як замовити у Павлограді» (https://new.xn--80aafeg3bveo.dp.ua/95812/).
До комерційно-замовних віднесено 2 матеріали на сайті «Sobitie», 1 повідомлення порталу «Gorod.dp.ua» та 5 текстів на сайті «KRIVBASS.CITY» («Сталева команда: як Метінвест підтримує своїх співробітників під час війни» https://krivbass.city/news/view/staleva-komanda-yak-metinvest-pidtrimue-svoih-spivrobitnikiv-pid-chas-vijni та «Метінвест представив проєкт відбудови України «Сталева мрія»» https://krivbass.city/news/view/metinvest-predstaviv-proekt-vidbudovi-ukraini-staleva-mriya за матеріалами пресслужби підприємства; «Купуйте дрова влітку: Східний лісовий офіс закликає подбати заздалегідь про опалювальний сезон» https://krivbass.city/news/view/kupujte-drova-vlitku-shidnij-lisovij-ofis-zaklikae-podbati-zazdalegid-pro-opalyuvalnij-sezon; повідомлення від Укрпошти – «Прощавай бандероль: в Україні відмовляються «від радянських традицій» поштових відправлень» https://krivbass.city/news/view/proshhavaj-banderol-v-ukraini-vidmovlyayutsya-vid-radyanskih-traditsij-poshtovih-vidpravlen та «Лизати більше не треба: Укрпошта прямує до європейських стандартів обслуговування клієнтів» https://krivbass.city/news/view/lizati-bilshe-ne-treba-ukrposhta-pryamue-do-evropejskih-standartiv-obslugovuvannya-klientiv ).
Щодо повідомлень, підготовлених працівниками пресслужб організацій, установ, при цьому не опрацьованих журналістами редакцій, такі матеріали у своїх стрічках новин розмістили сайти «Gorod.dp.ua» (9 текстів), «Sobitie» (7), «KRIVBASS.CITY» (3), «Днепр вечерний» (2) і «Нікополь.Інформатор» (1). Відсоток виявленого «офіціозу» серед матеріалів мережевих медіа – 4,1% (у березні та у січні 2023 року 0,7% і 5,6% відповідно).
Неналежно маркованих матеріалів серед контенту шести сайтів у травні 2023 року експерти не зафіксували.
Матеріали з ознаками пропаганди, проросійських меседжів і фейків за період моніторингу на інформаційних сайтах Дніпропетровської області не виявлені.
Натомість деякі видання спростовували фейки. Так, «Нікополь.Інформатор» дав роз’яснення стосовно фейкових повідомлень, які почали отримувати клієнти Дніпрогазу («Мешканці Дніпропетровщини почали отримували фейкові повідомлення від газовиків» https://nikopol.informator.ua/2023/05/25/meshkantsi-dnipropetrovshhyny-pochaly-otrymuvaly-fejkovi-povidomlennya-vid-gazovykiv/), а «KRIVBASS.CITY», посилаючись на ГУ Держпродспоживслужби у Дніпропетровській області, спростував фейк щодо епідемії холери у Дніпрі та на Дніпропетровщині («Епідемія холери на Дніпропетровщині – є чи немає? Відповідь Держпродспоживслужби» https://krivbass.city/news/view/epidemiya-holeri-na-dnipropetrovshhinie-chi-nemae-vidpovid-derzhprodspozhivsluzhbi).
Теми, тональність, походження
Цього тижня до Дніпру та області ворог завдав кілька ракетних ударів, унаслідок чого серед цивільного населення є жертви, багато постраждалих, мають місце серйозні руйнування. Ці трагічні події і наслідки ракетних атак висвітлювали усі сайти. Такі повідомлення склали тематичну більшість – 22% тижневого медіаконтенту регіону віднесено до блоку «Життя в умовах війни / постраждалі».
Протягом моніторингового періоду сайти розкривали майже усі теми, не писали лише про міжнародні новини: 17% повідомлень – Життя місцевої громади; 10% – Кримінал, діяльність правоохоронних органів; по 8% – Війна / воїни й добровольці / допомога армії та Надзвичайні ситуації / рятівні операції. Також 8% усіх повідомлень – Економіка.
Серед повідомлень видання «Павлоград.dp.ua» більшість стосувалась тем «Життя громади/місцева інфраструктура» і «Місцеве самоврядування». У цей період у Павлограді відбулась сесія міської ради, журналісти сайту інформували аудиторію про те, які рішення прийняли депутати, на що витрачатимуть кошти громади тощо.
Стосовно тематичних пріоритетів дніпровського міського порталу «Gorod.dp.ua». Традиційно це онлайнове медіа приділяє порівняно більше уваги, ніж інші видання, темам історії, культури та спорту. І хоча тематика «Життя в умовах війни» також висвітлювалась виданням, проте такі матеріали були суттєво врівноважені публікаціями гуманітарного спрямування.
Тональність публікацій онлайнових медіа Придніпров’я переважно нейтральна, як і раніше (98%). «Негативу» серед проаналізованого контенту – 1,5%, «Позитиву» – 0,5%.
Щодо походження матеріалів. Власних матеріалів в шести онлайн-виданнях – 84%. Запозичених із відповідним посиланням на автора/джерело – 16%.
Висновки
Події тижня визначили тематичні пріоритети дніпровських медіа: повідомлення блоку «Життя в умовах війни / постраждалі» посіли перші позиції у більшості досліджуваних медіа. Жанрова модель друкованих медіа Дніпропетровщини, як і в попередні роки, залишається інформаційною з додаванням розважально-пізнавального контенту.
Тому, на думку експертів, варто рекомендувати редакціям газет розширювати палітру аналітичних жанрів, використовувати для ілюстрування публікацій аналітичну інфографіку.
Редакціям онлайн-медіа варто більше зусиль додавати до опрацювання офіційних повідомлень, зокрема, правоохоронних органів про повідомлення на кримінальну тематику чи щодо надзвичайних ситуацій. Наприклад, доповнення таких оперативних повідомлень підготовленими заздалегідь просвітницькими матеріалами щодо безпеки життєдіяльності, особистої безпеки, дотримання правил дорожнього руху тощо надаватимуть цим матеріалам додаткової «споживчої вартості» та забезпечуватимуть комплексну реалізацію як інформаційної, так і просвітницької функцій журналістики.
Моніторинг регіональних медіа, що проводиться Інститутом демократії ім. Пилипа Орлика, здійснювала дніпровська група ІДПО у складі: Валерія Дрешпака, професора кафедри журналістики Університету митної справи та фінансів, експерта з медіа-політики та масових комунікацій тематичних проектів прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, та Наталі Назарової, координаторки прес-клубу Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, координаторки дніпровського Центру журналістської солідарності НСЖУ, журналістки, члена НСЖУ.
Просимо взяти до уваги!
Узагальнений звіт ІДПО можна прочитати на сайті організації http://idpo.org.ua/reports